Rudenī, novembra vidū Latvijā un citās Ziemeļvalstīs svin Ziemeļvalstu bibliotēku nedēļu. Tumšajās vakara stundās, Krēslas stundā,
vai Rītausmas stundās ļaudis sapulcējas bibliotēkās kopā lasīšanai. Tā
ir īpaša maģija, - būt kopā, iedegtu sveču gaismā, savējo pulkā. Lasīt
kādu vienu grāmatu, vienas grāmatas fragmentu un domāt, risināt domu
pavedienu, par kādu noteiktu tēmu. Jā, Ziemeļvalstu bibliotēku nedēļas
tradīcija ir tāda - skaista, vienojoša, lasīšanai un domāšanai
iedesmojoša. Šīgada tēma ir NĀKOTNE ZIEMEĻVALSTĪS. Tā
kā arī man ir tā laime darboties Ziemeļvalstu bibliotēku,nedēļas
sagatavošanas darba grupā un ik gadu iedesmot ļaudis, par gada aktuālo
tēmu domājot, aizdomāties arī līdz tam, ko par to varam rast mūsu
garamantās, - tautasdziesmās, teikās, pasakās un citviet. Šogad tapa
pārdomas par tēmu NĀKOTNE. Dalos arī ar jums.
><><><><><><><><><
Mūsdienās
mēs diezgan daudz laika veltām domām par nākotni, - sapņojam, ieceram,
plānojam. Bet, ja mēs jautātu, vai arī mūsu latviešu senči ir domājuši
par nākotni un cik daudz par to domājuši, tad atbilde ir diezgan
viennozīmīga. Jā, ir domājuši. Un daudz. Un ļoti dažādos vērsumos. To
var skaidri izlasīt tautasdziesmās, ticējumos, buramvārdos un citos
pierakstītos avotos un dzirdētos vēstījumos. To var pamanīt dažādās
pārmantotās tradicionālās un rituālās izdarībās, ko daudzi no mums
joprojām piekopj gan ikdienā, gan svētku reizēs - ģimeņu godos un
gadskārtu svētēs. Paradums domāt par nākotni ir tradicionāls, mēs esam
to pārmantojuši un piekopjam arī mūsdienās. Šai esejā gan diezgan
virspusēji varu aplūkot tikai pavisam mazu, tautasdziesmās sastopamu,
nākotnes tēmu attēla gabaliņu.
Kādu tad kopumā mēs redzam mūsu
senču attieksmi pret nākotni? Kur un kā tā izpaužas? Kā tā ir aprakstīta
tautasdziesmās? Vairāk varbūt ir ticis runāts par tuvāko nākotni - par
nākamo sezonu, gadu, bet ir arī teksti un izdarības, kas liecina par
ciešu vēlmi "nodrošināt" piemēram, jaundzimušajam labu mūžu vai līgavai
labu dzīvi tautās aizejot un siltu sauli līdz mūžiņa galiņam. Un ir
bieži sastopama arī labas un drošas nākamības piesaukšana visai tautai
un zemei.
Lasot tautasdziesmas un tajās iedziļinoties, mēs varam
pamanīt diezgan interesantu un diezgan bieži sastopamu, tāpēc es
neteiktu, ka neparastu, lietu - aprakstot vai piesaucot arī nākotni,
visbiežāk tiek lietota pagātnes vai reizēm arī tagadnes gramatiskā
forma. Daudz retāk tieši nākotnes forma. Mēdz gan teikt, ka dainu
tekstiem ir maz sakara ar gramatikas likumiem. Dainu, tāpat arī ticējumu
un jo īpaši buramvārdu tekstos biežāk tiek ievērots kāds īpašs vārdu
salikums, ko dēvē par formulām. Tikpat svarīgi ir dialekti, bet daudz
mazāka nozīme ir gramatikai mūsdienu valodas likumu izpratnē.
Ko raudāji, tu, māsiņa,
Tautiņās iziedama:
Ir pūriņu pakaļ veda,
Ir telītes pakaļ dzina;
Ir aizgāja bāleliņi
Kamēr tur apdzīvoji /17459-0/
---
Laba tēva meita biju,
Labi sevi turējos;
Tēva biju labā roka,
Māmiņai audējiņa /6872-0/
Dziesma,
kurā piesaukta /it kā/ pagātne patiesībā stāsta arī par tagadni un
nākotni. Tās it kā runā par kādu nepārejošo laiku, par laiku, kurš visu
laiku notiek un kurā visu laiku notiek tas vēlamais. Tā ir tāda kā
iekšējā vēlamā izteiksme. Bet, protams, ir arī tādas dziesmas, kur
nepārprotami ir runāts tieši un konkrēti par nākotni.
Uz arāja māte deva
Ne uz rudzu tīrumiņa;
Kad būs labs arājiņš,
Būs rudzīši tīrumā. /25954/
Šai
dziesmā gan var ieraudzīt to, ka kaut kas tiek darīts pirms tam, lai
sasniegtu vēlamo. Bet šeit konkrēti nav teikts, kas. Bet simboliski un
ne līdz galam pateikti vēstījumi dainās ir ļoti bieži ieraugāmi. Ja šai
dziesmā stāsta par to, ka "māte deva", tad tās lasītājs jau zin, ko viņa
deva un par ko ir stāss, tāpēc tas nav līdz galam jāsaka. Ja mēs tagad
to vairs nesaprotam un nezinām, tā jau laikam kāda mūsu pašu vaina vien
ir, jo ir bijis laiks, kad to neesam tiekušies izzināt.
Tāpat arī
reizēm tiek vērotas un tulkotas zīmes, kas par nākotni var ko pavēstīt.
Un tās ir tikpat vien nesaprotamas un mistiskas, kā līdz galam
nepateiktie teikumi.
Ziņā būšu, lietā būšu
Ar šo pašu vasariņu;
Es uzgāju trīs vārpiņas
Viena salma galiņā / 34305-0/
Tiek
vērotas dabas zīmes, kas stāsta par gaidāmiem laikapstākļiem vai par
cilvēka dzīves notikumiem - visu pamanīt un izmantot savā labā, bija
vienlīdz svarīgi. Zīmīgos brīžos, piemēram dzimstot bērniņam, katrā ziņā
vēroja zīmes, gan lai noteiktu viņa paredzamo dzīves gājumu un
bīstamības, gan, lai zinātu, kādu vārdu bērnam likt, lai tas viņu celtu,
nevis gremdētu. Cilvēks ne tikai apzinājās savu sasaiti ar dabu un
novērtēja pats sevi kā dabas daļu, bet arī saprata, ka no dabas
labvēlības viņa dzīvē un ikdienas labklājībā daudz kas bija atkarīgs. Un
ne tikai no labvēlības, bet arī no paša prasmes ar dabas norisēm
sadzīvot, sadarboties. Nevis izmantot to savā labā, kā mēdzam runāt
mūsdienās, bet tieši dabu saprast un sadarboties. Tā ir arī īpaši ētiska
un tikumiska attieksme pret dabu, vidi, telpu, kurā dzīvo:
Sak', saulīte noiedama,
Kāda būs rītdieniņa,
Vaj būs lietus, vaj būs saule
Vaj migliņu nomiglos? / 33902-0/
Labās zīmes tiek uztvertas kā zināms labuma apsolījums, bet sliktās, kā brīdinājums:
Tec, māsiņa, paklausies,
Kādu ziņu zīl' atnesa;
Zīl' atnesa tādu ziņu:
Bāliņam
karā iet ... /31933-26/ - un tālāk seko garš notikuma izklāsts un
apraksts, kā viņš karam jāgatavo, tātad, aprakstīts tas, ko mājās
palikusī māsiņa dara, lai nodrošinātu iespējami labāku iznākumu. Tā tas
ir pat tad, kad tieši netiek teikts (un visbiežāk arī netiek teikts), ka
tiek veikts reāls aizsardzības rituāls.
Saprotams, ka savulaik,
kad ļaudis uzskatīja, ka diezgan daudz kas no dzīves izdošanās bija
atkarīgs arī no spējas redzēt un paredzēt nākotni. Prast novērtēt un
saņemt labo zīmju vēstījumus un būt gudram un piesardzīgam, ja pamanītas
sliktas zīmes. Mūsu tradīcijā nav īpaši raksturīga fatāla attieksme
pret nelabvēlīgajām zīmēm. Ja mēs lasām tekstu, kurā sacīts:
Kādu mūžu Laima lika,
Tāds bij man jādzīvo;
Es nevaru pāri kāpt
Pār
Laimiņas likumiņu. - tad tas nebūt nenozīmē, ka te būtu runa par fatālu
attieksmi, bet gan par to, ka mums ir svarīgi ņemt vērā Laimas un
likteņa likumus, patiesībā, dzīves un dabas likumsakarības. Jo mēs sakām
arī to, ka Katrs pats savas laimes kalējs. Drīzāk ir pamanāms kas cits -
labi lemtu mūžu ar savu paviršību vai nolaidību var sabojāt, bet smagu
darināt vieglāku. Tātad - mēs nevaram atrast nemainīgu likteni, bet
drīzāk likumsakarību ķēdi, kur pašu loma un apzināšanās ir svarīga.
Arī
pat kara dziesmās, kas stāsta par vienu no smagākām dzīves situācijām,
ir daudz vēstījumu par to, kas būtu jādara, lai paveiktos pārnākt no
kara sveikam un veselam. Lai arī bieži tas līdzinās neiespējamai misijai
un tomēr, - allaž paliek kāda cerība. Un tā ir ļoti lielā mērā atkarīga
no tā, ko tu pats darīsi nevis tikai no tā, ko Dievs vai Laima dos.
Dažkārt,
lasot dainas, mēs saprotams, ka nevaram būt droši, vai nākotne tāda, kā
tajās paredzēta vai vēlama, īstenosies. Tomēr gan tās dziesmas, kuras
apraksta vienlaikus gan pagātni, gan tagadni, gan arī nākotni, gan arī
tās, kurās raksturota tiešām tikai un vienīgi nākotne, zināmā mēra var
būt vērtējamas kā t.s. afirmācijas, apliecinājumi tam, ko vēlamies
redzēt īstenojamies. Dziesmas vārdos tiek piesaukts tas, kas
nepieciešams un svarīgs - labums veselība, tikums, bagātība, auglība
utt.
Šūpo, egle, to caunīti,
Tur būs man cepurīte;
Auklē, māte, to meitiņu,
Tā būs mana līgaviņa / 1941-0/
Nepārejošais
laiks, kas dainās piesaukts kā pagātnes laiks, daļēji vēsta arī par to,
lai tas, kas ir jau šobrīd, nemainīgi labi turpinātos vai attīstītos.
Mūsdienu psiholoģijā itin bieži līdzīgas metodes ar labā un vēlamā
apliecinājumiem tiek lietotas, bet mēs redzam, ka mūsu senči to ir
piepratuši jau tālā senatnē. Arī droši vien tālab, lai stiprinātu paši
sevi un piesauktu vēlamo. Jo neba jau dzīvē viss vienmēr tik gludi
sokas. Dzīve nebija vienkārša ne toreiz, ne tā ir viegla un vienkārša
tagad. Tātad, vispārīgi labas nākotnes daudzināšana ir bieži lietots
paņēmiens labā piesaistīšanai, piesaukšanai. Reizumis tiek lietots
salīdzināšanas princips. Kā šai dziesmā:
Bērziņ, tavu kuplumiņu,
Līdz zemei žagariņi,
Māsiņ, tavu daiļumiņu
Līdz pašam vecumam /5388-0/
Protams,
ka lai tam būtu vēl lielāks spēks, ir aicinātas palīgā dievības -
atkarībā no situācijas un nepieciešamības - vai nu Māŗa, Laima, Pērkons,
Jumis... vai pat pats Dievs. Te daļēji parādās arī lūgšanas motīvi.
Tomēr arī tad darbojas doma, ka ļoti daudz kas ir atkarīgs no paša, ne
vien no tā, ko dievība būtu devusi.
Dod, Dieviņi siltu sauli;
Šodien saules vajadzēja;
Šodiena mani bāleliņi
Vīte zaļu dābuliņu /28612-0/
Brāļi
savu darba daļu ir veikuši - āboliņu sapļāvuši - nu saulains laiks tiek
piesaukts, lai būtu labs darba rezultāts - labi izkaltēts āboliņš.
Mūsdienās
dažkārt cilvēki domā, ka, ja viņi dzīvo pilsētās un nav saistīti ar
lauku vidi, bet strādā birojos, skolās, bibliotēkās vai citviet un, ja
viņi nesēj, near un nekopj bites vai netur zirgus un govis, tad dainās
ierakstītā gudrība uz viņiem it kā neattiecas. Bet vai no tiesas? Ja
dziļāk paskatāmies, mēs tomēr lielos mērogos neesam daudz mainījušies -
mēs cīnāmies ar dzīves grūtībām, risinām ikdienas problēmas, mācāmies,
priecājamies par jauko, svinam svētkus. Tā to ir gribējuši un darījuši
ļaudis gadu tūkstošiem un mainījušas ir tikai ārējās formas un
izpausmes. Katrs cilvēks grib būt vesels un laimīgs pats un to pašu vēl
sev apkārtējiem, - ģimenei, draugiem, kolēģiem, savai tautai, zemei un
visiem ļaudīm.
Dainu valoda ir ļoti simboliska. Ja tautasdziesmā
runāts par zirgiem, tad mums jāpadomā, ka tas ir ļoti simbolisks,
daudzslāņains un daudznozīmīgs tēls un nozīmē ne tikai reālu zirgu, bet
arī spēku un sparu, kas mīt mūsos - gan seksuālo spēku, gan gara spēku.
Arī tādu spēku, kas jākopj un jāaudzina, jo tikai ar tīru spēku vien mēs
neko vēl nevaram panākt. Mums vajag arī gudrību un skaidru dvēseli,
tāpēc mums ir tās aitiņas, kas ir gandrīz kā neizpaudušos dvēseļu
kopums, kas peld dziļajā jūrā, neizpaustajā aizsaules laukā, bet kad
Pati saimniece tās nocirps un noaudīs villaines, tad tās ienāks
cilvēkos. Villaine ir kā dvēseles simbols. Un atkal - mūsu uzdevums ir
to dvēseles baltumu saglabāt.
Mums jāprot novērtēt gan svētku balto
maizi, gan ikdienas rudzu rikas sātu.
Mēs esam diezgan daudz no
šīm senajām dainu simbolos paslēptajām zināšanām un spējām zaudējuši un
mazāk uzticamies savai sirdsbalsjj vai intuīcijai un senču padomam. Bet
nekas jau nav zaudēts. Gudrību smeldamies, mēs varam koši vien to līkumu
līkumiem garo tēva jostu, tēvu tēvu likto ceļu izstaigāt gaišu prātu.
Paļaujoties
uz iekšējo sajūtu, senču pieredzi un t.s. ģenētisko atmiņu, jo daudz
kas mūsos snauž un pietiek par to sākt vairāk domāt un šīs domas, jūtas
un tradīcijas kopt, tās arī atceramies.
Raksta vots un vairāk par Ziemeļalstu bibliotēku nedēļu Latvijā un citviet Ziemeļvalstīs - http://bibliotek.org/lv/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru