Ja
mēs gribētu iekrāsot Ziemas vidus laiku, tad, pēc mūsdienās
lietotā Gregora kalendāra, tas stieptos jau sākot no decembra
vidus, aptuveni no Lūcijām, līdz nākamā gada janvāra vidum,
līdz Teņiem.
Lai
arī ziemas vēji nav visur Latvijā satinuši sniegotas vērpetes un
izklājuši baltās, biezās un pūkainās sniega segas, ieslēpdami
mūsu rudzu druvas un bišu stropus sargājošā siltumā, un ne
tikai mūsu zosis, tītari un vistas, bet arī kumeliņi, un arīdzan
mēs paši, vietumis reizēm vēl brienam pa dubļiem, tomēr ziemas
vidus jau notiek. Dienas gaisma bija sarukusi tik dažu stundu garumā
vien un saules, gaismas, jaunas piedzimšanas, atgriešanās jau
piesaukta un rituālos apliecināta. Ziemas vidus īsajos dienas
gaismas brīžos mēs gribam saules spozmi un sniega mirdzumu, nevis
pelēkos mākoņus. Saule pati savos rieta un lēkta ceļos
aizritinājusies tik tālu Dienvidos, cik vien spējusi un gluži
zems ir tas debesu juma loks, ko viņa nu spēj veikt. Dziesmā dzied
-
Gar
zemīti saule tek ...
Ziemassvētki
tiek svētīti vairāku dienu garumā – vietām trīs, vietām jau
visas četras un vēl vairāk dienas. Ik pa laikam kādās sētās un
ciemos skan kaladnieku un danča bērnu prieka balsis, dzied zvārguļi
un žvadzina tridekšņi. Tauru skaņas un bungu rīboņa tā vien
mudina gaismu atgriezties. Un tas ir bijis atgādinājums saulei – mēs
esam tepat! Tev jānāk atpakaļ! Mēs esam pēc Tevis
noilgojušies.
Sudrabiņa
lietiņš Ziemassvētku vakarā – vai tas ir tiešām bija lietus
jeb krītošu zvaigžņu mirdzums, zemi apciemojošo, šurpnākošo
vai aizejošo dvēseļu mirdzums.
Ziemas
vidus svinēšanas laiks ir īpašs ar tieši šim laika posmam
raksturīgām, dziesmām, rotaļām un citām rituālām izdarībām,
ar īpašajiem refrēniem – visdažādāko nokrāsu un izskaņu
kaladū, ar it kā lietuvisko ietekmi saņēmušajiem olilō,
ar kūčo, tōtarī, tondarō un
citiem līdzīgiem. Ir pat pa kādam līgo, kas
atgādina par Ziemas un Vasaras saulgriežu līgājo, sauļoto saiti
– arī visīsākā naktī saule it kā pazūd,
lai piedzimtu no jauna un tā saule, kas atnāk Jāņu dienas rītā,
nav tā pati, kas vakarā norietēja tāpat kā tā saule, kas
atdzimst pēc garākās ziemas vidus laika nakts, ir cita,
jauna.
Saules
atgriešanās tiek piesaukta un slavināta caur visiem Ziemas
saulgriežu rituāliem - Bluķa vakaru, Ziemassvētku dziesmām un
muzicēšanu, rotaļu izrotaļāšanu un dejām (vai dančiem).
Rotaļās un maskotos tēlos tiek piesauktas un piedaudzinātas
vēlamās lietas sev un pie tam tiek izspēlēta saules “nozušana”
- vilks apēd kazu un Mēness apdzen sauli, un ziemas laikā reizumis
tiešām šķiet, ka Mēness ir spožāks un redzamāks par sauli
pašu. Un vēl var būt, ka dziesmās par saulīti ābeļu dārzā
paustie vēstījumi liecina, ka savulaik mēs esam dzīvojuši vēl
tālāk Ziemeļos un esam piedzīvojuši laiku, kad kādu brīdi gada
ritā Saule nav bijusi redzama nemaz un virs apvāršņa nav
pacēlusies. Vilks rotaļā saplosa Kazu, bet ar to viss nebeidzas,
jo Kaza, kā izrādās, nemaz nenomirst, bet atdzimst no jauna.
Iepriekšējās kazas (Saules) vietā vidū nāk jauna. Un arī vilks
(Mēness) ir cits. Vēl citās rotaļās, kurās Vilks ķer avitiņas,
noķertās pašas pārvēršas vilkos un nonāk vilku barā. Kas tad
tas ir? Vienkārši stāsts par to, ka gaisma ziemā samazinās vai
pazūd un pēc tam atgriežas jeb tas ir arī vēstījums par to, ka
ar nāvi nekas nebeidzas un notiek atdzimšana vai pārdzimšana.
Dziesmas
dzied par to, kā Saules meita tiek dota no veļiem šai zemē,
tātad, - atdzimst jauna un par to, kā kaziņa danco uz akmeņa un
apkārt nav ne skaņas – tātad arī pārdzimšanas stāsts un
stāsts par to, ka tai brīdī viņa vēl atrodas Tai pusē, kur
skaņu nav. Pārdzimstošās kazas tēls tiek izmantots daudzu tautu
pasakās. Kas tad Ziemas saulgrieži ir – Debesu kāzas un Saules
meitas vedības, kā reizumis mēdz teikt vai tomēr tikai
piedzimšana? Vai tas ir stāsts par klusuma brīdi pirms skaņas,
par klusumu pirms izelpas, vai par klusuma brīdi starp izelpu un
ieelpu... Mirkli pirms iemigšanas vai mirkli pirms pamošanās. Gandrīz nenotveramo mirkli gaisā un pašā.
Tumsas
laiks – viss senais ziemas gadalaiks – no Rudenājiem līdz
Lielai dienai ir raksturīgs vēl ar dažādām rituālām izdarībām,
kas nav citam laikam raksturīgi (izņemot dažādas pārejas
situācijas) – tie ir dažādie maskotie tēli, kas apciemo sētas
nesdami svētību, pārticību, veselību un auglību ik vietā, kur
viņi ienāk. Dažādiem tumšā laika laikposmiem ir raksturīgi
dažādi maskoto tēli – no viedajiem Vecīšīem, kas nāk Veļu
laikā, līdz Mārtiņbērniem, kur līdzās Vecīšiem jau parādās
citi raksturi un sastopami jau atsevišķie sievu (Katrīnu) un vīru
(Mārtiņu) pulki, un tad nāk trokšņainie, daudzveidīgie un gan
tēlu, gan krāsu un izdarību ziņā raibie Čigāni vai Danča
bērni Ziemassvētkos... Vēl Meteņiem tuvojoties nāks Ķekatas un
Budēļi. Un kādā citā reizē varēsim atkal parunāt par to, cik
dažādi un dažādās dzīves godu norisēs un gadskārtu brīžos
atšķirīgi viņi var būt. Tērptam maskā pašam un svētību nest
vai būt tam, kurš maskotos sagaida, saņem un pacienā, pamielo –
dzīves un laika lūzuma brīžos to svarīgi apzināties, cik
svarīga ir šāda tradīcijas zināšana. Svarīgi zināt gan to,
kas kuram maskotam tēlam piedien darīt un runāt (vai tieši otrādi
klusēt) un kā rīkoties saņemot – arī te zināt, kā pret kuru
tēlu izturēties un kā ar viņu saspēlēt, ir svarīgi.
Daudzi
runā par drūmumu, kas iezogas sajūtās un noskaņās dēļ tā
drūmuma, kas it kā valda visapkārt dabā – nav saules, nav
sniega, ir drēgni. Bet jāsaprot jau, ka pārdzimšana nevar laikam
notikt ļoti viegli. Grūtības te ir dabiska sastāvdaļa – arī
putnam izlauzties no čaumalas, taurenim no kūniņas vai bērnam
piedzimt ne vienmēr ir viegli. Arī jaunai saulei piedzimt, jaunai
gaismai atgriezties – tas nav vienkārši. Senskandināvu
mītoloģijā skaistākais Dievs, Saules dievs Baldrs tiek nokauts
šai laikā un visi raud. Vai jūs te nesaskatiet līdzību ar mūsu
raudošo kaķīti, kuram tēvs (vai citos variantos, bērns) nomira
Ziemassvētku rītiņā un visi koki apsarmoja vai miglu meta ... no
kaķīša asarām. Ir tautas un vietas, kur bedībās ir dzīva sena
gara pārneses tradīcija - uguni izdzēst un uzšķilt no jauna,
brīdi paliekot tumsā. Mēs dziedam par to, ka visu nakti sveces
dega un Mēness ir tas, kas ceļu rāda Saules meitas vedējiem, kas
cita starpā ir kārtējais atgādinājums par Mēness nozīmību
līdzās Saulei un par abu spīdekļu (un ne tikai spīdekļu) ciešo
saistību. Šo dziedot un saprotot ir neiespējami ignorēt Mēnesi.
Reizumis
arī Mēness ir tas, kurš par Sauli raud. Raud par to, ka Saules
metiņa vai Saule pati ir noslīkusi zelta kannas mazgādama. Pasaule
ir attīrījusies un attīrīta lai varētu atkal dzimt – jauna un
apskaidrota, spoža un tīra.
Iezīmīgākais
Ziemas vidus laiks, Ziemassvētku laiks, ir līdz pat Zvaigznes
dienai, līdz brīdim, kas ir Saules atgriešanās drošs
apliecinājums. Zvaigznes dienā dienas garums kopš garākās nakts
ir pastiepies jau par vairākām minūtēm. Laiku no Ziemassvētkiem
līdz Zvaigznes dienai dēvē par Svēto laiku.
Un
Zvaigznes diena – devītā diena pēc Ziemassvētkiem (Ziemas saulstāvjiem) ir
atkal piemērota nākamās dzīves un jo īpaši precību zīlēšanai.
Vakarā, laukā izejot, klausās, uz kuru pusi suņi rej, - no tās arī
nāks precinieki vai tur arī meitu aizvedīs. Vakara zīlēšanas ir
bieži arī līdzīgas, kā mēs tikām īstenojuši Andrejvakarā –
kad ar dažādām izdarībām sagaida sapnī nākamo līgavaini vai līgavu parādāmies.
Daudz
zvaigžņ pie debesīm Zvaigznes dienas priekšvakarā sola bagātu
un auglīgu gadu. Laba zīme ir saules atspīdēšana kaut uz īsu
brīdi Zvaigznes dienā. Un ja gailis var Zvaigznes dienā no palāsēm
padzerties, tā ir norāde uz jauku siena laiku. Bet lai mājvietu,
pašus un lopus neapsēž nelabie gari, un lai tai sētā un saimē
laba dzīvošana, ar baltu krītu uz durvīm velk Lietuvēna krustu.
un
Lai
mums spoža jaunā, atnākošā gaisma! Lai spējam savu gara spēku
paši sevī un caur sevi atdzemdināt! Lai silta jaunā uzšķiltā
uguns!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru